Tips Penjagaan Kulit Muka Berjerawat & Berminyak


Tips Penjagaan Kulit Muka Berjerawat & Cara Penjagaan Kulit Muka Berminyak bagi lelaki dan perempuan yang ada kulit sensitif dengan cara yang betul.

 
Tips Penjagaan Kulit Muka Berjerawat
  1. Basuh muka paling kurang 2 kali sehari dengan sabun yang betul. Jangan basuh muka dengan menggunakan sabun badan kerana tahap kealkaliannya adalah berbeza. Seeloknya, gunakan sabun muka jenis pengawalan minyak contohnya, Vaseline (Oil Control)/ ADHA SOAP.
  2. Elakkan makanan yang berminyak seperti daging burger segera.
  3. Elakkan makanan laut seperti sotong, ketam, udang dan sebagainya KECUALI ikan. (Terpulang kepada kulit individu contohnya, saya boleh makan kerang.)
  4. Elakkan makanan seperti kacang tanah. (Bagi saya, saya tidak boleh makan kacang tanah, tetapi saya boleh makan kacang kuda, almond, gajus dan lain-lain. Ia terpulang kepada kulit individu.)
  5. Elakkan daripada mengguna tuala badan untuk mengelap muka selepas mandi kerana kulit yang sensitif adalah sangat sensitif dengan kekotoran. Gunakan tuala kecil yang lain atau tisu.
  6. Mengamalkan 2 biji sehari Vitamin C Organik 500mg. Ia sangat-sangat membantu masalah kulit muka berjerawat, berminyak dan resdung.

Note: Tips Penjagaan Kulit Muka Berjerawat & Cara Penjagaan Kulit Muka Berminyak ini adalah bergantung kepada tahap masalah kulit individu. Tip diatas adalah contoh yang boleh anda amalkan. Terima Kasih.



 

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Join Us Now!