Resdung oh resdung...shuhh!!!

Apa itu resdung?

 Resdung ( sinus) adalah rongga berisi udara pada tengkorak yang dilapisi oleh membran. Mambran ini mengeluarkan sedikit cairan untuk memerangkap kototran dan memberi kelembapan pada rongga hidung.

Radang Resdung

Radang sinus adalah keadaan dimana terjadinya JANGKITAN @ RADANG PADA LAPISAN MEMBRAN pada rongga sinus. Radang sinus sering terjadi pada semua orang termasuk kanak-kanak. Antara AGEN PENYEBAB RADANG SINUS ialah virus ,bakteria,kulat,alahan iritasi kimia dan ketumhan dalam hidug (polyp). Sekiranya anda mempunyai gejala dan tnda2 berikut, sila dapatkan nasihat doktor dengan segera.

Tanda -tanda radang sinus
  • hidung tersumbat
  • jerawat di muka
  • batuk
  • sakit kepala
  • letih dan lesu
  • demam
  • batuk teruk pada waktu malam
  • hilang deria rasa dan bau
  • selesema berpanjangan
  • hidung berbau busuk
  • sakit muka @ rasa berat muka terutama kawasan diantara mata
  • lendir dari hidung @ tekak

 Punca Resdung

Alahan iaitu alahan terhadap jenis makanan tertentu, habuk, parasit dan kutu. apabila anda mengalami alahan, daging yang bertindak sebagai penapis udara didalam hidung akan membengkak. seterusnya ia menyebabkan pergerakan udara tidak dapat dikeluarkan. kalau udara ituxdapat keluar, ia pastinya akan terkumpul kat dalam tu..kesannya, kulat akan tumbuh dan kawasan dalam hidung menjadi semakin membengkak. pade sesiapa yg pernah mengalaminya sudah tentu tahu tahap kesakitannya kn?

Struktur hidung yg tidak normal, yg mungkin diakibatkan oleh tulang hidug retak @ patah ketika kemalangan boleh menyebabjn seseorg mndpt penyakit resdung. Bagi sesiapa yg mempunyai struktur tulang hidung yang "SENGET" tidak lurus, risiko untuk mendapatkan resdung adalah tinggi. Kerosakan atau sakit gigi di bahagian gusi atas juga boleh menyebabkan resdung.Kuman atau bakteria yg berasal dari kerosakan gigi boleh merebak dgn mudah ke rongga sinus dan menybbkn redung. Hal ini berlaku kerana kedudukan gusi atas amat dekat dengan rongga sinus. Rongga sinus yang terdapat dlm tulang pi[i merupakan rongga yg paling kerap mndpt sinustisis akibat kerosakn gigi.

Disamping itu, resdung ni juga boleh merebak ke bahagia mata. Akibatnya, anda boleh hilang  deria penglihatan dan ia juga boleh menjangkiti otak. Tetapi resdung ni tak berjangkit kat org lain atau diwarisi oleh keturunannya.


Petua Mencegah Resdung
  • Berhenti merokok
  • Hindari Alcohol
  • Hindari haiwan yg berbulu seperti kucing @arnab
  • Gunakan vacuum yg berkualiti tinggi
  • Jika ingin mengemas rumah, pakaila penutup  hidung

sekiranya anda mengalami resdung, anda bolehla mencuba SET VITAMIN SHAKLEE yang disarankn sekurang-kurangnya dapat megurgkan kesakitan yg dialami. dos-dos yg perlu diambil ialah

VITAMIN C =  2kali sehari (pagi n malam)
VITAMIN B -COMPLEX = 1bji sehari
VITAMIN ALFALFA COMPLEX = 4bji sehari (2bji pagi 2bji mlm)

sesuai diambil oleh mereka-mereka yg mempunyai masalh RESDUNG,ECZEMA,ATHMA,ELERGIC. Iannya juga sesuai bg IBU YG MENYUSUKAN ANAK kerana ALfalfa boleh bertindak sebagai MILK BOOSTER.



VITAMIN C 500MG RM92
VITAMIN B-COMPLEX RM54
VITAMIN ALFALFA COMPLEX RM98 (700BJI)
VITAMIN ALFALFA COMPLEX RM54 (300BJI)

TOTAL : RM244/ RM200 

p/s: inginkan HARGA ISTIMEWA sms ke 018 7944479



Bagi semua PENGIDAP RESDUNG di luar sana, saya syor-kan anda cubalah SET RESDUNG SHAKLEE ni. InsyAllah dengan Izin-NYA berhasil dan tak akan mengecewakan. Resdung Fie kini dah sembuh, dan sekarang Fie nk berkongsi kebaikannya dengan anda semua di luar sana.. Cubala, anda pasti terpikat... =)



Shanklee Natural and Organic supplement Online
ID : 890405
Wspp/Wechat/SmS : 018 7944479 [fie]
Call : 019 4427459 [ fie]
Email : norhafira_90@yahoo.com
FB : fiebeutyskincare
https://www.facebook.com/fiera.vitac?ref=tn_tnmn

 "Sharing is Caring"  '',
Sinus adalah rMembran ini mengeluarkan sedikit cairan untuk memerangkap kotoran dan memberiongga berisi udara pada tengkorak yang dilapisi oleh membran. Membran ini mengeluarkan sedikit cairan untuk memerangkap kotoran dan memberi kelembapan pada rongga hidung. Radang Sinus - Radang sinus adalah keadaan dimana terjadinya jangkitan atau radang pada lapisan membran pada rongga sinus. Radang sinus sering terjadi pada semua orang termasuk kanak-kanak. Antara agen penyebab radang sinus ialah virus, bakteria, kulat, alahan, iritasi kimia & ketumbuhan dalam hidung (polyp). Sekiranya anda mempunyai gejala dan tanda-tanda berikut, sila dapatkan nasihat doktor dengan segera.

Read more at: http://rahsiavitamin.com/2011/01/resdung-oh-resdung.html
Copyright © RahsiaVitamin.Com
Sinus adalah rongga berisi udara pada tengkorak yang dilapisi oleh membran. Membran ini mengeluarkan sedikit cairan untuk memerangkap kotoran dan memberi kelembapan pada rongga hidung. Radang Sinus - Radang sinus adalah keadaan dimana terjadinya jangkitan atau radang pada lapisan membran pada rongga sinus. Radang sinus sering terjadi pada semua orang termasuk kanak-kanak. Antara agen penyebab radang sinus ialah virus, bakteria, kulat, alahan, iritasi kimia & ketumbuhan dalam hidung (polyp). Sekiranya anda mempunyai gejala dan tanda-tanda berikut, sila dapatkan nasihat doktor dengan segera.

Read more at: http://rahsiavitamin.com/2011/01/resdung-oh-resdung.html
Copyright © RahsiaVitamin.Com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Join Us Now!